Esta proposta de atividade de Língua Inglesa com base no DC/GO – Ampliado e é destinada aos estudantes do 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais.

Imagem criada no canva.com
The Power of Persuasive Words in Advertising
Advertising is all about convincing people to buy a product, use a service, or believe in an idea. One of the most effective ways to achieve this is through persuasive language. Words have the power to create emotions, influence decisions, and encourage action.
How Do Advertisers Use Persuasive Words?
Creating Urgency and Scarcity
Advertisers use words that make customers feel like they must act fast. This strategy increases the fear of missing out (FOMO).
- “Limited-time offer!”
- “Only a few left in stock!”
- “Hurry! Sale ends soon!”
Highlighting Benefits
Instead of just describing a product, advertisers emphasize how it improves the customer’s life.
- “Lose weight fast and feel amazing!”
- “This cream will make your skin glow!”
- “Get more energy with our vitamin boost!”
Using Emotional Appeals
Words that trigger emotions make advertisements more powerful. Advertisers connect their products with feelings of happiness, security, or excitement.
- “Make unforgettable memories with your family!”
- “Protect your loved ones with the best insurance!”
- “Feel the thrill of adventure with our new car!”
Making Bold Claims
Strong and confident statements capture attention and build trust in the product.
- “The best smartphone on the market!”
- “#1 dentist-recommended toothpaste!”
- “Proven results in just 7 days!”
Offering Rewards and Freebies
Customers love free gifts and exclusive deals. These words make them feel like they are getting something valuable.
- “Buy one, get one free!”
- “Join now and receive a free gift!”
- “Exclusive discounts for first-time customers!”
Conclusion
Persuasive words play a crucial role in marketing. They grab attention, create desire, and push people to take action. Next time you see an advertisement, pay attention to the powerful words being used—are they making you want to buy something?
Glossary:
Advertising – Publicidade
Persuasive – Persuasivo(a)
Convincing – Convincente
Urgency – Urgência
Scarcity – Escassez
Fear of missing out (FOMO) – Medo de perder algo
Emotions – Emoções
Trust – Confiança
Bold – Ousado(a)
Exclusive – Exclusivo(a)
Attention – Atenção
Benefits – Benefícios
Rewards – Recompensas
Thrill – Emoção/AdrenalinaFreebies – Brindes/Presentes grátis
Assista à videoaula sobre Persuasive Appeals
Responda às questões
QUESTION 1
Observe a imagem abaixo:
No trecho “BIGGEST SALE OF THE YEAR!”, a palavra BIGGEST tem o objetivo de
(A) enfatizar que é a maior promoção do ano, criando um senso de exclusividade.
(B) informar sobre o local onde as promoções estão acontecendo durante o ano.
(C) mostrar que os produtos oferecidos e vendidos são maiores que os normais.
(D) explicar como funciona o desconto oferecido das mercadorias das lojas.
QUESTION 2
Observe a imagem abaixo:
No trecho “ Only $5.99 – Today’s Special! a intenção é
(A) destacar que o hambúrguer é caro e exclusivo.
(B) criar um senso de urgência, incentivando a compra imediata.
(C) informar que o preço do hambúrguer nunca mudará.
(D) avisar que o hambúrguer só pode ser comprado online.
QUESTION 3
Ligue o anúncio a imagem correspondente do mesmo:

Imagem criada no canva.com
QUESTION 4
Desenhe um anúncio sobre o assunto de sua preferência e use algumas persuasive languages que você achar mais apropriadas para serem usadas no mesmo.
Autoria | Profª Drª Sueidy Lourencio |
Formação | Letras: Português/Inglês – Doutorado em Educação |
Componente Curricular | Língua Inglesa |
Conteúdos / Objeto(s) de conhecimento | Recursos de persuasão:Leitura de textos publicitários e de propagandapara identificar recursos de persuasãoNovos gêneros digitais: gif, E-zines, tweets, game-play, |
Habilidades | (EF09LI05-A) Ler diversos textos publicitários e de propaganda para identificar recursos de persuasão, tais como escolha e jogo de palavras, uso de cores e imagens, tamanho de letras, utilizados nas mídias como elementos de convencimento. |
Referências | MAKAR, Barbara W. Primary Phonics. 1. ed. Chicago: Modern Curriculum Press, 2018. KOUSTAFF, Lesley. Oxford Discover. 2. ed. v. 1. Oxford: Oxford University Press, 2018. FOLEY, Mike; HALL, Diane. New Total English Elementary student’s book, Essex: Pearson. Education Limited, 2011. |