Esta proposta de atividade de LÍNGUA INGLESA é destinada aos estudantes do 5ª Período da Educação de Jovens e Adultos – EJA.
Let’s answer some questions?
Leia o poema abaixo e responda as questões sobre o mesmo:
Suffixes
In the realm of words where meanings reside,
A dance of letters, a linguistic tide.
Suffixed to roots, they quietly bind,
Transforming language, a magic they find.
Enter the realm of -tion, so profound,
A suffix of action, a rhythmic sound.
Creation, elation, a joyful spree,
Suffixed with -tion, a world to see.
Journey to -ly, a realm of grace,
Softly it adds an elegant embrace.
Quickly, gently, so subtly refined,
With -ly, adverbs beautifully entwined.
Behold the -ful, a suffix so bright,
Bringing abundance, a shimmering light.
Joyful, playful, and colorful too,
Suffixed with -ful, dreams anew.
Explore the -ize, a suffix with might,
Transforming verbs, a powerful sight.
Harmonize, organize, a symphony,
With -ize, actions find unity.
Travel to -ment, a place of form,
Nourishing nouns, a structure born.
Development, fulfillment, a journey’s end,
Suffixed with -ment, where meanings blend.
In the realm of suffixes, a tale is told,
Of language evolving, stories unfold.
A symphony of letters, a poetic art,
Suffixed expressions, a language’s heart.
QUESTION 1
Como os sufixos utilizados no poema contribuem para a expressividade e o ritmo poético?
QUESTION 2
Identifique exemplos específicos de sufixos que desempenham um papel significativo na criação de imagens vívidas ou na transmissão de emoções.
QUESTION 3
Explique como esses sufixos afetam a experiência do leitor ao interagir com o poema.
Escolha o prefixo correto para completar as palavras abaixo:
QUESTION 4
happy ___________
a) ness
b) ion
c) ful
d) tion
QUESTION 5
_______________ book
a) ness
b) s
c) es
d) ly
QUESTION 6
_________ want
a) tion
b) ed
c) ness
d) ly
QUESTION 7
_____________ sing
a) ment
b) ness
c) ing
d) ly
QUESTION 8
Selecione a palavra com um sufixo:
a) completeness
b) complete
c) not complete
d) completion
SAIBA MAIS:
Assista ao vídeo abaixo sobre alguns Suffixes e pesquise sobre palavras com os Sufixos citados no vídeo:
Autoria: | Profª Drª Sueidy Lourencio |
Formação: | Letras Português/ Inglês – Doutorado em Educação |
Componente Curricular: | Língua Inglesa |
Objetivos de Aprendizagem e Desenvolvimento: | ((EAJALI0715) Promover o estudo do léxico de maneira indutiva, para a compreensão do funcionamento sistêmico da língua; (EAJALI0716) Compreender os sufixos e prefixos na formação de palavras; |
Referencial Teórico: | BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.Goiânia. Documento Curricular Eja – 2023. Educação Física. Secretaria Municipal de Educação e Esporte. 2023Goiânia. Documento Curricular Para a Rede Municipal de Educação de Goiânia – EJA. Secretaria Municipal de Educação e Esporte. 2023Goiânia. Organização Pedagógica da EJA – 2023. Secretaria Municipal de Educação e Esporte. 2022Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA _ Estatuto da Criança e do Adolescente.Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BUEzjSo6d48 , acesso dia 15, Nov. 22Disponível em: https://www.canva.com/design/DAFJmLvA5lA/xU_7gvmgw5D6GwbNNmEJ7g/edit , acesso em 15, Nov. 2022Prefixes. Disponível em: <https://www.thoughtco.com/what-is-affix-grammar-1689071 > acessado em 15, Nov. 22 Liveworksheets: https://www.grammar-monster.com/glossary/suffix.htm , acessado em 15, Nov. 22 |