You are currently viewing Língua Inglesa: Avoiding and Solving Misunderstandings

Língua Inglesa: Avoiding and Solving Misunderstandings

Esta proposta de atividade de Língua Inglesa com base no DC/GO – Ampliado e é destinada aos estudantes do 8º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais.

Avoiding and Solving Misunderstandings

In conversations, misunderstandings can happen when people do not hear correctly, do not understand a word, or interpret something in the wrong way. To keep communication clear and avoid confusion, we can use some useful expressions and strategies.

  1. Asking for Clarification

Sometimes, we need to ask someone to explain something again. Here are some ways to do that:

  • Sorry, what do you mean? (Desculpe, o que você quer dizer?)
  • Can you clarify that? (Você pode esclarecer isso?)
  • Could you repeat that, please? (Você pode repetir, por favor?)
  • I didn’t catch that. Could you say it again? (Não entendi. Você pode repetir?)
  1. Confirming Information

To make sure we understood correctly, we can repeat the information or ask a confirmation question:

  • Do you mean…? (Você quer dizer…?)
  • So, what you’re saying is… (Então, o que você está dizendo é…)
  • Let me see if I understand correctly… (Deixe-me ver se eu entendi corretamente…)
  • Just to confirm, you are saying that… (Só para confirmar, você está dizendo que…)
  1. Correcting a Misunderstanding

If someone misunderstands what we said, we can correct it politely:

  • Actually, I meant… (Na verdade, eu quis dizer…)
  • No, that’s not what I meant. What I meant was… (Não, não foi isso que eu quis dizer. O que eu quis dizer foi…)
  • Oh, I see the confusion! What I wanted to say is… (Ah, entendi a confusão! O que eu queria dizer é…)
  1. Apologizing for a Misunderstanding

When we realize we misunderstood someone, it is polite to apologize and ask again:

  • Oh, sorry! I misunderstood. (Ah, desculpe! Eu entendi errado.)
  • I see! Now I get it. (Entendi! Agora faz sentido.)
  • My mistake! Thanks for explaining. (Meu erro! Obrigado por explicar.)

By using these expressions, we can communicate more effectively and avoid confusion in conversations. Remember: clear communication is the key to good understanding!

Glossary:
Misunderstanding
– Mal-entendido
Clarification – Esclarecimento
Confusion – Confusão
Conversation – Conversa
Communication – Comunicação
Confirm – Confirmar
Correct – Corrigir
Apologize – Pedir desculpas
Repeat – Repetir
Explain – Explicar
Hear – Ouvir
Interpret – Interpretar
Catch – Captar/Entender
Actually – Na verdade
Mistake – Erro

Leia o diálogo abaixo e responda as questões sobre o mesmo:


QUESTION 01

O mal-entendido no diálogo é que

(A) Anna acha que Jake quer ser um gerente.
(B) Anna pensa que Jake quer ser um chefe.
(C) Jake não entende a profissão de Anna.
(D) Jake acredita que Anna quer ser chef.

QUESTION 02

Sobre os desafios no trabalho, Anna pensa que

(A) só algumas profissões são difíceis.
(B) ensinar é mais fácil que cozinhar.
(C) todo trabalho tem desafios, mas vale a pena.
(D) trabalhos difíceis não são uma boa escolha.

QUESTION 03

O plano de Jake para o futuro é

(A) ensinar culinária para outras pessoas.
(B) trabalhar como gerente de equipe.
(C) viajar para aprender novas receitas.
(D) fazer faculdade para ser professor.

QUESTION 04

Ligue cada palavra à sua definição correta:

QUESTION 05

Complete as frases com as palavras corretas:

(A) Jake’s _______ is to become a chef. (Sonho)

(B) A _______ teaches students in school. (Professor)

(C) I want to _______ to different countries and learn new cultures. (Viajar)

(D) My _______ for the future is to open my own business. (Plano)

(D) Cooking is a great _______ to have. (Habilidade)

Palavras para escolher: Dream – Teacher – Travel – Plan – Skill


AutoriaProfª Drª Sueidy Lourencio
FormaçãoLetras: Português/Inglês – Doutorado em Educação
Componente CurricularLíngua Inglesa
Habilidades(EF08LI01-A) Apontar e usar recursos linguísticos para evitar e/ou resolver mal-entendidos, emitir opiniões e esclarecer informações sobre sonhos e projetos pessoais e profissionais sobre o futuro, por meio de paráfrase ou justificativas.
ReferênciasMAKAR, Barbara W. Primary Phonics. 1. ed. Chicago: Modern Curriculum Press, 2018.
KOUSTAFF, Lesley. Oxford Discover. 2. ed. v. 1. Oxford: Oxford University Press, 2018.
FOLEY, Mike; HALL, Diane. New Total English Elementary student’s book, Essex: Pearson. Education Limited, 2011.