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Língua Inglesa: Cognates and False Friends

Esta proposta de atividade de Língua Inglesa com base no DC/GO – Ampliado e é destinada aos estudantes do 6º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais.

Imagem criada no canva.com

Understanding Cognates: Bridges Between Languages

Cognates are words in different languages that share a common origin and often have similar meanings, spellings, and pronunciations. These linguistic relatives are incredibly useful for language learners, as they act like “bridges” between languages, making vocabulary acquisition faster and more intuitive.

For example, the English word “education” has direct cognates in several languages, such as “educación” in Spanish, “éducation” in French, and “educação” in Portuguese. These similarities exist because these languages all borrow from Latin, where the root word “education” originates. This shared ancestry explains why cognates exist across many Indo-European languages, although they also appear in non-Indo-European language families.

Cognates are especially valuable for learners of languages that are closely related, such as Spanish and Italian or German and Dutch. Recognizing these connections can boost confidence and help learners build their vocabulary quickly. However, not all similar-looking words are true cognates. Some are false cognates or false friends—words that look or sound alike but have different meanings. For instance, the English word “actual” and the Spanish “actual” are false friends; in Spanish, it means “current,” not “real.”

Studying cognates not only aids language learning but also provides insights into the history and evolution of languages. They reveal how languages borrow, adapt, and evolve over time, preserving traces of cultural and historical connections. For instance, the presence of cognates between English and French highlights the historical influence of Norman French on English after the Norman Conquest.

In conclusion, cognates are powerful tools for communication and education, offering learners a head start in grasping new languages while deepening their understanding of linguistic heritage. By identifying and learning cognates, we can unlock the connections that unite diverse languages and cultures.

Glossary: 

Cognates – Cognatos

Languages – Línguas

Origin – Origem

Vocabulary – Vocabulário

Acquisition – Aquisição

Example – Exemplo

Similarities – Semelhanças

Ancestry – Ancestralidade

Connections – Conexões

Learners – Aprendizes

Confidence – Confiança

False friends – Falsos cognatos

Influence – Influência

Evolution – Evolução

Heritage – Herança

Leia o diálogo abaixo e responda as questões sobre o mesmo:

QUESTION 01

O que Mia acha interessante sobre a palavra “education” é que

(A) ela é escrita de forma completamente diferente em português.

(B) ela tem o mesmo significado e uma forma similar em português.

(C) ela é um falso cognato em italiano, português e espanhol.

(D) ela é difícil de traduzir em italiano, português e espanhol.

QUESTION 02

O alerta que Leo dá sobre os cognatos é que

(A) cognatos são sempre fáceis de reconhecer independentemente do idioma. 

(B) todas as palavras parecidas em línguas diferentes têm o mesmo significado.

(C) algumas palavras podem parecer semelhantes, mas têm significados diferentes.

(D) cognatos não existem entre o inglês, espanhol, italiano e nem o francês.

QUESTION 03

Observe a tabela abaixo e circule as cognates com a cor azul e os false friends com a cor vermelha:

QUESTION 03

Escolha duas palavras cognates e duas false friends do quadro acima e escreva uma frase com cada uma delas.

QUESTION 04

Crie um acróstico utilizando a palavra COGNATES. Para cada letra, escreva uma palavra em inglês que seja um cognato com o português. Exemplo: Para a letra ‘C’, você pode usar ‘Color’ (cor). Complete todas as letras!

C

O

G

N

A

T

E

S


AutoriaProfª Drª Sueidy Lourencio
Formação Letras: Português/Inglês – Doutorado em Educação
Componente CurricularLíngua Inglesa
Habilidades(EF06LI08-A) Identificar o assunto de um texto sobre a rotina diária e atividades de lazer, regras de jogos, receitas culinárias, receitas médicas, regras da instituição escolar, para reconhecer sua organização textual, palavras cognatas, pistas gráficas, tais como elementos não verbais, distinguindo as características de diferentes textos.
Referências MAKAR, Barbara W. Primary Phonics. 1. ed. Chicago: Modern Curriculum Press, 2018.
KOUSTAFF, Lesley. Oxford Discover. 2. ed. v. 1. Oxford: Oxford University Press, 2018.
KOUSTAFF, Lesley. Oxford Discover. 2. ed. v. 2. Oxford: Oxford University Press, 2018.